نگاهی به عرب‌نیوز 

پس از پاسخ به توافق آتش‌بس از سوی حماس، آنتونی بلینکن عازم قطر شد


نویسنده: عدنان نگاری

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه پس از پاسخ حماس به پیشنهاد آمریکا برای آتش‌بس در غزه، برای گفت‌وگو با میانجی اصلی این درگیری‌ها، عازم قطر شد. 
 
بلینکن، در چرخش چهار کشور در خاورمیانه برای تحت فشار قرار دادن حماس برای پذیرش پیشنهاد آتش‌بس با رهبری قطر، که پیام‌هایی را به گروه مبارز فلسطینی مخابره کرده است، ملاقات خواهد کرد.
به گفته یک منبع آگاه، حماس، در واکنش به طرحی که در 31 ماه مه توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ارائه شد، اواخر روز سه‌شنبه اصلاحاتی از جمله جدول زمانی آتش‌بس و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه را پیشنهاد کرد.
طرح بایدن خواستار عقب نشینی اسرائیل از مراکز عمده جمعیتی و آتش‌بس برای شش هفته است که پس از آن با دستیابی مذاکره کنندگان به توافق دائمی تمدید خواهد شد همچنین کاخ سفید روز سه شنبه گفت که ایالات متحده در حال ارزیابی این پاسخ است.
مقامات آمریکایی به طور خصوصی انتظار داشتند حماس به جای پذیرش فوری کل توافق، حداقل بر برخی تغییرات پافشاری کند و می‌خواهد ببیند آیا زمینه مشترک کافی برای حل اختلافات با اسرائیل وجود دارد یا خیر.
بایدن مشتاق پایان دادن به جنگی است که تلفات فزاینده‌ای را بر غیرنظامیان وارد کرده است و بخش‌هایی از پایگاه حزب دموکرات او را چند ماه پیش از انتخابات نزدیک به او بر علیه او تبدیل کرده است.
بلینکن روز سه‌شنبه در اسرائیل گفت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، خود را به این طرح متعهد کرده است، اگرچه دولت اسرائیل که اعضای راست افراطی دارد، رسماً آن را تأیید نکرده است. بلینکن روز سه شنبه، یحیی سنوار، رهبر حماس مستقر در غزه را تحت فشار قرار داد تا این توافق را انجام دهد.
بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه طبق آمار رسمی اسرائیل، اسرائیل می گوید که سینوار طراح اصلی حمله 7 اکتبر بود که منجر به کشته شدن 1194 نفر، عمدتا غیرنظامیان شد.
به گفته وزارت بهداشت در منطقه تحت کنترل حماس، ارتش اسرائیل با حمله ویرانگر به غزه که حداقل 37164 کشته برجای گذاشته که اکثر آنها غیرنظامی هستند، پاسخ داده است.
به گفته وزارت امور خارجه، بلینکن در دوحه با امیر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی و نخست وزیر شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی که دیپلمات ارشد پادشاهی ثروتمند است، دیدار خواهد کرد. بعداً نیز در روز چهارشنبه، بلینکن برای پیوستن به بایدن در اجلاس سران گروه هفت دموکراسی صنعتی بزرگ به ایتالیا خواهد رفت.

 

بیش از 1.5 میلیون زائر برای زیارت حج وارد مکه مکرمه شدند
نگاهی به عرب‌نیوز 
زائران مسلمان پیش از آغاز مراسم حج در اواخر این هفته به شهر مقدس مکه‌ رفتند و این زیارت سالانه به مقیاس تاریخی خود بازگشته است.
مقامات سعودی می گویند بیش از 1.5 میلیون زائر خارجی تا روز سه شنبه وارد این کشور شده‌اند که اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها از طریق خطوط هوایی سفر کرده و از کشورهای سرتاسر جهان هستند. انتظار می‌رود آمار زائران بیش‌‌تر شود و صدها هزار سعودی و افراد دیگری که در عربستان سعودی زندگی می‌کنند نیز با آغاز رسمی زیارت در روز جمعه به آن‌ها بپیوندند.تفکیک داده‌های ورودی نشان داد که یک میلیون و 483 هزار و 312 زائر از طریق سفر هوایی وارد شده اند و 59 هزار و 273 زائر از طریق بنادر زمینی وارد شده‌اند. مقامات سعودی گفته‌اند که انتظار دارند تعداد زائران امسال از 2023 فراتر رود. زمانی که بیش از 1.8 میلیون نفر به حج ادای حج کردند و این آمار به آمار پیش از همه‌گیری کرونا نزدیک شد. در سال 2019، بیش از 2.4 میلیون مسلمان به زیارت رفتند.
به گفته وزارت اوقاف و امور دینی فلسطین، زائران فلسطینی شامل 4200نفر از کرانه باختری اشغالی هستند که اوایل ماه جاری وارد مکه مکرمه شده‌اند. فلسطینیان ساکن در نوار غزه به دلیل جنگ 8 ماهه اسرائیل و حماس نتوانستند برای حج امسال به عربستان بروند.روز سه‌شنبه، زائران مسجد جامع مکه جمع شدند و هفت بار در اطراف کعبه، سازه مکعب‌شکل داخل مسجد که مقدس‌ترین مکان اسلام محسوب می‌شود، قدم زدند. بسیاری از آن‌ها در حالی که چترهای خود را در برابر خورشید حمل می‌کردند در دمایی که در روز سه شنبه به 42 درجه سانتیگراد (107 فارنهایت) می رسید، به اعمال خود ادامه دادند.شب‌ها صحن مرمری وسیع اطراف کعبه مملو از مومنان است که تقریباً شانه به شانه راه می‌روند و نیروهای امنیتی برای هدایت جریان‌های عظیم مردم در داخل و اطراف مسجد الحرام ایجاد شده‌اند.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها